Carstens blog - arkiv

Pinse 2012

Ved et stort møde, holdt evangelisten Billy Graham et glas frem, og spurgte: ”Hvordan kan jeg få luften ud af dette glas?”. En mand råbte: ”Sug det ud med en pumpe”. Graham svarede: ”Det ville skabe et vakuum og splintre glasset”. Efter flere andre forslag smilede Graham, tog en kande med vand og fyldte glasset. ”Sådan”, sagde han. ”Al luften er nu fjernet”. Han forklarede derpå, at frugt i kristenlivet ikke åbnes ved at ”suge en synd ud her og der”, men ved at blive fyldt af Helligånden. Igen og igen. At være kristen handler ikke om, at vi én gang for alle fyldes af Helligånden, sådan at glasset er fuldt. Nej, vi kan fyldes igen og igen.
Billy Graham sagde også ved en anden lejlighed følgende: ”Jeg tror fast på, at det øjeblik vore hjerter tømmes for stolthed og selviskhed og alt det andet, der er imod Guds lov, så vil Helligånden kunne fylde hvert eneste hjørne af vores hjerter. Men er vi fulde af stolthed og bedrag og af verden, så er der ikke plads til Guds Ånd. Vi må tømmes, før vi kan blive fyldt”.

Harzen-tur

Vi har været på vores første sådan 'rigtige' udenlandstur som familie. Karen Margrethe og jeg har været på rigtig mange udlandsture, men som familie, med vores 2 drenge, er det første gang. Vi bestilte en tur i Kr. Himmelfartsferien til Goslar, i Harzen.
Når man bor på Lolland-Falster er det nemt at komme til Tyskland, via Rødby, og så er der kun få timers kørsel, før man kan se bjerge og skønne landskaber.
Vi boede på Hotel Der Achtermann, som har et familietilbud med 3 overnatninger og halvpension. Det var et rigtig skønt hotel og med god mad.
Vi fik set masser af natur, kørt i svævebane flere gange, gik tur ned ad Bloksbjerg, kørte i bobslæde, var en tur nede i Rammelsberg sølvminen, så kejserslottet i Goslar, osv.
På billedet er det Jakob, der suser ned ad bobslædebanen i Thale Erlebnisswelt:

Vandrehistorier

Vi kender alle sammen vandrehistorier.Det er historier, der fortælles af folk der tror, de er sandfærdige. Vandrehistorier er historier, man som regel ikke ved, hvem der har startet. Historierne er ikke nødvendigvis forkerte, men er ofte forvrængede eller overdrevne.

Et eksempel på en vandrehistorie (som på engelsk i øvrigt kaldes 'urban legends') er, at hvis man lægger en tand i cola en nat, så er tanden opløst næste dag. Det er ikke sandt.
Et andet eksempel på en vandrehistorie er den om, at der bor krokodiller i kloakkerne.
Historierne om Bigfoot og den afskyelige snemand er også vandrehistorier - altså historier som bliver fortalt igen og igen, og som lyder troværdige uden at være det.
 
Man kan sige, at det værste ved vandrehistorier er, når de bliver brugt til at underbygge et udsagn eller en teori.
For i så tilfælde underbygger man jo noget ved hjælp af en løgn.
 
Jeg har kigget på KRISTNE vandrehistorier, for dem er der en hel del af.
I denne artikel har jeg samlet nogle af dem:
 
1: Einstein beviste Guds eksistens
Der findes en historie, som ofte bliver citeret på hjemmesider og Facebook, hvor en ung universitetsstuderende overbeviser sin professor om Guds eksistens.
Ofte slutter historien med at fortælle, at den unge studerende var Albert Einstein.
Det er imidlertid ikke sandt: Einstein var dybt skeptisk overfor tanken om en personlig Gud, og den argumentationsform, den unge studerende anvender i historien, ligner slet ikke Einsteins.
Se hvorfor der er tale om en vandrehistorie i følgende links: her og her 
 
2: Hemmelige bibelkoder
Der begyndte på et tidspunkt at udkomme bøger, som hævdede, at der var særlige hemmelige koder i Bibelen, som forudsagde alt lige fra mordet på Yitzhak Rabin til et jordskælv i 2010 i Los Angeles. Det viste sig dog, at forudsætningen for, at der skulle være hemmelige koder i Bibelen er, at den originale hebraiske tekst skulle være overleveret uden fejl fra det tidspunkt, hvor de først blev skrevet og indtil nu.
 
3: År 2000 profetier og hysteri
I slutningen af 1990'erne tjente konservative kristne forfattere enorme summer på at udgive bøger, hvor de forudsagde, at ved overgangen til år 2000 ville verden gå under. Antikrist ville komme og der ville blive oprettet et universelt økonomisk system, som gjorde det umuligt for nogen at købe noget, med mindre de underlagde sig Antikrist. Det samme skete indenfor IT-verdenen, hvor mange frygtede, at alle computere ville bukke under for 'Y2K'.
 
4: 'Nålens øje' refererer til en port udenfor Jerusalem
Jesus siger i Mark 10,25 at "det er lettere for en kamel at komme igennem et nåleøje end for en rig at komme ind i Guds Rige". Måske har du hørt prædikanter fortælle om en port i Jerusalem, kaldet "nåleøjet", hvor en kamel kun kunne komme igennem hvis den bøjede sig helt ned og fik afmonteret al bagage. Historien bruges i mange prædikener som et eksempel på at komme til Gud på vore knæ og uden vores bagage.
Men der findes intet bevis på, at der har været en sådan port. Historien begyndte at cirkulere omkring det 15. århundrede, men der findes ingen beviser.
 
5: Ypperstepræsten bandt et reb om sig, så de andre kunne trække ham ud inde fra Det Allerhelligste, hvis Gud slog ham ihjel
Denne historie bruges også ofte af prædikanter, men der er bare det problem, at der står intet om det i Bibelen. At ypperstepræsten skulle have noget bundet om sig på denne måde, findes kun beskrevet i 'Zohar', et dokument tilhørende Kabala-sekten, fra det 13. århundrede.
 
6: På Jesu tid sagde man: 'Må du blive indhyllet i støvet fra rabbien'
Tanken bag denne historie er, at når du går bag din rabbi, så løfter støvet fra hans sandaler sig op og rammer dig, så du bliver helt indhyllet i støvet fra ham. Dette blev et tegn på, at du er en, som følger din rabbi tæt. Historien bruges ofte om at følge Jesus helt tæt, blandt andet i Rob Bells prædiken 'The Dust of the Rabbi'. Problemet her er, at denne tanke først blev beskrevet i jødisk-rabbinsk litteratur mange årtier efter den tid, hvor Jesus levede, og omhandler altså ikke en tradition fra Jesu tid.
 
7: NASA-forskere har fundet en 'manglende dag', som svarer til Josvas beretning om, at solen stod stille
Det er ganske enkelt ikke sandt. Denne myte har eksisteret længere end NASA har. Se link.

8: Jesus talte mere om Helvede end om Himlen
Jeg hører en gang imellem prædikanter hævde dette. Det er imidlertid ikke korrekt (link) - og der er da også folk der siger, at sætningen "Jesus talte mere om [vælg selv et ord] end om [vælg selv et ord]" er en af de mest misbrugte i mange prædikener.
 
9: Frans af Assissi sagde: 'Forkynd evangeliet, om nødvendigt brug ord'
Dette citat bruges ofte, når nogen gerne vil hævde, at kristne taler for meget om evangeliet og lever evangeliet for lidt.
Det er jo som sådan et fint citat, men problemet er bare, at Frans af Assissi aldrig sagde det og aldrig selv levede på den måde... (link)
 
10: Forskere i Sibirien sendte en mikrofon ned i et hul og hørte skrigene fra Helvede
Nej, nej, nej!
 
Find flere kirkelige/religiøse vandrehistorier på snopes.com - under 'religion'.

Kristen hedonisme

Det gjorde et meget stort indtryk på mig og prægede min egen teologi og forkyndelse, efter jeg for nogle år siden oversatte John Pipers bog, "Spild ikke livet" (link).
John Piper kalder sin teologiske ramme for "kristen hedonisme", og det kan bedst udtrykkes som at "Gud ophøjes mest i os, når vi finder vores største glæde i Ham".
Siden jeg oversatte bogen, har flere af mine prædikener været gennemsyret af denne teologiske forståelsesramme. Derfor er der her på hjemmesiden, under menuen Prædikener, en kategori med titlen 'kristen hedonisme'. Her finder du nogle af de prædikener, jeg har arbejdet på under netop den overskrift.

Et af hovedpunkterne i kristen hedonisme er, at Gud vil æres. Han vil have al ære, som det fx fremgår af Esajas 48,11 hvor Gud siger: "For min egen skyld handler jeg, ellers vanæres mit navn, og min ære giver jeg ikke til nogen anden".
Et andet hovedpunkt er, at vi må finde vores største glæde i Ham - og derigennem får Gud størst mulig ære. Fx siger David: "Hvem har jeg ellers i Himlen? Hos dig ønsker jeg intet på jorden!... Jeg siger til Herren: Du er min herre, ingen anden end du er min lykke… Find din glæde i Herren, så giver han dig, hvad dit hjerte ønsker" (Salme 73,25 og 16,2 og 37,4).

Nyt design igen

Jamen, det er vel 3. eller 4. gang, jeg laver nyt design til min hjemmeside. Det skal åbenbart ske med jævne mellemrum - mest fordi jeg synes det er lærerigt at arbejde med forskelligt design, forskellige udtryksformer og muligheder.
Så nu har hjemmesiden altså fået nyt ansigt - og henter nu direkte indhold fra min Facebook-side.
Derudover håber jeg dels at få lagt flere prædikener ud og begynde at skrive her i dagbogen igen.