Carsten Riis Jensen

Undervisning

Kirkelig forkyndelse

Tekstforfatter

Pædagogisk innovation

Medier og IT

Carsten Riis Jensen

Undervisning

Kirkelig forkyndelse

Tekstforfatter

Pædagogisk innovation

Medier og IT

Projekter

Konkrete situationer og udfordringer giver energi til min kreativitet. De projekter, jeg præsenterer i fanebladene her nedenfor udspringer alle af ideer jeg har fået som løsning på typisk arbejdsrelaterede opgaver og udfordringer:

Bliv låst inde i et lokale med 60 minutter til at slippe ud. Du skal gennemsøge lokalet for spor og opgaver, som skal løses, før du slipper ud.

Det er, hvad escape rooms typisk handler om, og jeg har arbejdet videre med konceptet i en primært kirkelig sammenhæng og skabt hvad jeg kalder “bærbare escape rooms” – altså med håndtag, som kan tages med rundt til møder og konferencer – og jeg har designet flere print-selv udgaver, som kan downloades og bruges i fx klublokaler.

Princippet bag escape rooms fascinerer mig: Dels konkurrenceelementet, dels at mange escape rooms fortæller en historie, dels at deltagerne selv skal finde vej og finde en mening ud af de ting, der ligger i lokalet. Derfor bygger jeg meget af min undervisning på disse principper, og har bl.a. brugt det i udviklingen af “gamificering af kirkelig undervisning” (se mere om dette her på siden).

Videoer
Introen til escapespillet “Fængslet tro” (klik ikonet nederst til højre for fuld skærm):

Fremvisning af det bærbare escapespil “Ørkenboksen”, bygget ind i en rejsekuffert (klik ikonet nederst til højre for fuld skærm):

Jeg har i årenes løb bl.a. tilbudt foredrag og undervisning med disse emner:

Motiverende undervisning
Hvad er det, der engagerer mennesker til læring og til at engagere sig i fx et længere forløb?

Forkyndelse ud af boksen
Undervisningoplæg over fx 4 timer, som indledes med en metode til at lære at tænke ud af boksen efterfulgt af konkrete eksempler og ideer.

Digital dannelse / Du bryder mit streak
Et oplæg om at forstå mediekulturen og hvad den gør ved os – og hvad sund adfærd er på fx de sociale medier. Oplægget tilrettelægges efter målgruppen, og der indgår ofte spørgeskemaundersøgelser via mobilapp, så det er deltagernes holdninger der afprøves.

V-V-V-S
Et oplæg om at have Værdier og Visioner som kan udmøntes i Virkemidler og Strategi.

Gamification
Kurset fokuserer specifikt på, hvordan inddragelse af de mekanismer vi kender fra spil er en stor motivationsfaktor for læring og engagement. Jeg har udarbejdet store gamificationprojekter (som jeg bl.a. har modtaget en Initativpris for), og disse inddrages i kurset.

 

Arbejdet med gamification – altså at bruge mekanismer fra spil i undervisningen – er mit absolut største projekt.
I 2019 fik jeg Viborg Stifts Initiativpris for mit arbejde med at skabe et helårsundervisningsoplæg baseret på gamification.
Du kan læse meget mere om gamificationprojektet på missionkonstantin.dk (link) samt på forkyndelse.dk/motiverendeundervisning (link).
I denne video kan du se, hvordan jeg introducerer brugen af gamification (klik på ikonet nederst til højre for fuld skærm):

Jeg fandt på dette projekt efter jeg var blevet introduceret til en bestemt måde at fortælle beretninger fra Bibelen. Jeg fornemmede, at der var brug for en mere interaktiv og engagerende måde at fortælle på – i hvert fald for mig – så jeg opfandt et par fortælletæppper samt en tilhørende vogn, som jeg kalder “Bibelværksted på hjul.”
I videoen her introducerer jeg fortælletæpperne og vognen:

Salem er en videreudvikling af gamificationprojektet “Mission Konstantin.” Med Salem forsøger jeg at skabe et komplet spilbaseret læringsunivers, bygget op omkring en historie, som så at sige “nulstiller” verdens viden om kristendommen og Bibelen.
Det er et stort og omfattende projekt, som har kæmpe potentiale.
Jeg har lavet en komplet, selvstændig side, som gennemgår projektet (klik her; linket åbner i nyt vindue), og i denne video får du historien – altså den historie, der bærer hele projektet – fortalt:

Coronakrisen i begyndelsen af 2020 betød, at det ikke var muligt at holde påskegudstjenester i kirkerne. Min første tanke var: “Her er en mulighed for at bruge medierne til noget fornuftigt”, så jeg gik i gang med en påske2020-hjemmeside, fyldt med aktiviteter, opgaver, videoer, undervisning, links til onlinegudstjenester, osv.
Projektet blev en succes, med omkring 1500 daglige besøgende i påskeugen, og en lang række kirkelige organisationer valgte at føje materialer til projektet og bruge det i deres lokale markedsføring.
Påske2020-hjemmesiden findes nu på påske.dk

Det var min interesse for geocaching – altså at man søger og finder små skjulte æsker ved hjælp af en GPS-styret app – som gav mig ideen til GPS-styrede læringsvandringer.
Vandringerne bygger på et tema eller en historie, som deltagerne så vandrer rundt i og får opgaver via mobilappen.
Du kan se eksempler på færdiglavede GPS-vandringer på dette link, og videoen her er en introduktion til GPS-vandringer generelt:

Jeg oprettede i sin tid hjemmesiden forkyndelse.dk som et ressourcested for kirker og menigheder, med adgang til dansktekstede videoer, artikler, bøger, osv.
I årenes løb har hjemmesiden vokset sig ret stor og indeholder nu mange hundrede videoer, som bruges af kirker over hele landet.

 

Anbefalinger

Eksempel 1

Jeg vil gerne give Carsten min…

Hans Hansen

Eksempel 2

Anbefalet. Vi kender Carsten fra…

Jens Jensen