Hvad er det egentlig, der er et menneskes faktiske kompetence?
Er det, at man kan stave rigtigt og har grammatikken i orden? Er det, at man kan regne, læse, forstå engelsk?

I Danmark findes en række special-efterskoler, hvis elever er unge med særlige behov, sociale og boglige udfordringer.
Mange af dem har svært ved at læse, regne, skrive. Gør det dem til mindre værdige mennesker? Gør det dem uduelige på arbejdsmarkedet?
Hvad er disse og andre menneskers faktiske kompetencer?

På special-efterskolerne er man i gang med et større projekt, omkring realkompetencer. Projekter hedder “Kan Og Vil”, og handler om, hvordan man kan beskrive de reelle kompetencer hos unge med førnævnte udfordringer.

Der er som sådan 5 vigtige kompetencer:
Dels det faglige (læse, skrive, regne) – og så fire andre lige så vigtige: Ansvarlighed, samarbejde, social kompetence og selvstændighed.

Hvordan kan disse kompetencer beskrives, hvordan styrker vi dem hos de unge og hvordan får vi disse kompetencer i spil på arbejdsmarkedet? Hvad kan vi skrive om en elev, når nu de ikke får karakterer som i “almindelige” skoler?

Det er et interessant projekt, fordi det også stiller spørgsmålstegn ved samfundets normale vurdering af menneskers kunne og kompetencer.

Hvad er da et menneske?

Læs evt. mere på www.kanogvil.dk