Carsten Riis Jensen

Undervisning

Kirkelig forkyndelse

Tekstforfatter

Pædagogisk innovation

Medier og IT

Carsten Riis Jensen

Undervisning

Kirkelig forkyndelse

Tekstforfatter

Pædagogisk innovation

Medier og IT

Konkrete situationer og udfordringer giver energi til min kreativitet. De projekter, jeg præsenterer i fanebladene her nedenfor udspringer alle af ideer jeg har fået som løsning på typisk arbejdsrelaterede opgaver og udfordringer:

Bliv låst inde i et lokale med 60 minutter til at slippe ud. Du skal gennemsøge lokalet for spor og opgaver, som skal løses, før du slipper ud. Det er, hvad escape rooms typisk handler om, og jeg har arbejdet videre med konceptet i en primært kirkelig sammenhæng og skabt hvad jeg kalder “bærbare escape rooms” – altså med håndtag, som kan tages med rundt til møder og konferencer – og jeg har designet to udgaver som fylder hele lokaler med æsker og hængelåse.
Princippet bag escape rooms fascinerer mig: Dels konkurrenceelementet, dels at mange escape rooms fortæller en historie, dels at deltagerne selv skal finde vej og finde en mening ud af de ting, der ligger i lokalet. Derfor bygger jeg meget af min undervisning på disse principper, og har bl.a. brugt det i udviklingen af “gamificering af kirkelig undervisning.”
De forskellige escape rooms kan købes på min hjemmeside spillegudsrige.dk

Jeg fandt på dette projekt efter jeg var blevet introduceret til en bestemt måde at fortælle beretninger fra Bibelen. Jeg fornemmede, at der var brug for en mere interaktiv og engagerende måde at fortælle på – i hvert fald for mig – så jeg opfandt et par fortælletæppper samt en tilhørende vogn, som jeg kalder “Bibelværksted på hjul.”
I videoen her introducerer jeg fortælletæpperne og vognen:

Det var min interesse for geocaching – altså at man søger og finder små skjulte æsker ved hjælp af en GPS-styret app – som gav mig ideen til GPS-styrede læringsvandringer. Vandringerne bygger på et tema eller en historie, som deltagerne så vandrer rundt i og får opgaver via mobilappen. Du kan se eksempler på færdiglavede GPS-vandringer på dette link, og videoen her er en introduktion til GPS-vandringer generelt:

At spille Guds Rige ind i hjerterne. Det er visionen bag de spil, jeg igennem  årene har designet. Og det er visionen bag det fantasyunivers, kaldet Salem, som jeg har skabt og skrevet en grundlæggende saga om.
Du finder alle spillene på min hjemmeside spillegudsrige.dk (link), og her finder du også sagaen om Salem.

Arbejdet med gamification – altså at bruge mekanismer fra spil i undervisningen – er mit absolut største projekt. I 2019 fik jeg Viborg Stifts Initiativpris for mit arbejde med at skabe et helårsundervisningsoplæg baseret på gamification.
Du kan læse meget mere om gamificationprojektet på missionkonstantin.dk (link).
I denne video er indslaget fra TV-Avisen, som blev vist på TV vedrørende projektet og initiativprisen:

Coronakrisen i begyndelsen af 2020 betød, at det ikke var muligt at holde påskegudstjenester i kirkerne. Min første tanke var: “Her er en mulighed for at bruge medierne til noget fornuftigt”, så jeg gik i gang med en påske2020-hjemmeside, fyldt med aktiviteter, opgaver, videoer, undervisning, links til onlinegudstjenester, osv.
Projektet blev en succes, med omkring 1500 daglige besøgende i påskeugen, og en lang række kirkelige organisationer valgte at føje materialer til projektet og bruge det i deres lokale markedsføring.
Påske2020-hjemmesiden findes nu på påske.dk (link)

En af mine hobbyer er at dansktekste videoer og film.
Det er blevet til rigtig mange i årenes løb, og jeg er også med i den gruppe, som løbende dansktekster streamingserien The Chosen. Du finder alle de dansktekstede videoer på mine to hjemmesider forkyndelse.dk og bibelfilm.dk. Klik på logoerne: