Søg efter:

Inspiration til legende læring i kirken

Til lærere, pædagoger, præster, klubledere, mm.:
Få ny inspiration, igennem et kort oplæg, præsentation af konkrete materialer samt fælles deling af egne ideer, til næste sæsons undervisning i skolen, kirkens klubber, aktivitet i hjem/skole/kirke/klub med legende læring/spilbaseret pædagogik.
Tilmeldingsformularen er nederst på siden.
Indbydere er: Carsten Riis Jensen, Claus Tychsen.
Sted: Bornholmerkirken, Vestermarievej 36.

Program:
1: Tjek ind og præsentation
2: Oplæg
3: Præsentation af materialer
4: Deling af ressourcer/ideer/erfaringer
Datoer:
Vælg mellem 3. eller 4. juni. Er der overvældende flertal, som vælger én bestemt dato, udgår den anden.

Legende læring og gamification

Legende læring er motiverende og engagerende, og gamification er at spilgøre undervisningen eller bruge de velkendte mekanismer fra spilverdenen (brætspil/rollespil).
På inspirationsmødet præsenteres, hvordan man skaber legende læring og spilgør undervisningen, med udgangspunkt i et oplæg, samtale imellem deltagerne, deling af ideer samt præsentation af nogle af tankerne bag de nedenstående konkrete projekter:

Escape Rooms

Escape rooms er en superfed aktivitet for alle aldre. Grupper på 4-5 personer bliver lukket ind i et lokale, hvor de præsenteres for en historie/en setting. De har mellem 45 og 60 minutter til at løse opgaverne, før de bliver lukket ud. Ved inspirationsmødet præsenteres Fængslet Tro, hvor deltagerne befinder sig i det fængsel, apostlen Paulus lige er sluppet ud af. I Bibelsmugler skal de forsøge at smugle bibler til et kristendomsfjendsk land. Jesusboxen, Juleboxen og Exodusboxen er “bærbare” escape rooms, bygget i gamle kufferter, kasser, osv., med håndtag. Jesusboxen gennemgår Jesu liv. Juleboxen præsenterer julens budskab. Exodusboksen handler om Moses og udgangen af Egypten.
(se video om escape rooms her til højre eller nederst på siden).

Salemkrøniken

Forestil dig en middelalderlig verden, hvor troen er forbudt, og en lille gruppe modige unge kæmper for at genopbygge kristendommens værdier. Dine elever bliver en del af denne fortælling, hvor de gennem valg, terningkast og bibelvers lærer om tro, mod og fællesskab.

🔥 Hvad gør Salemkrøniken helt unik?
✅ Storyline-pædagogik – De unge træder ind i en dramatisk fortælling, hvor deres valg former historien.
🎲 Gamification & rollespil – Test dine evner i styrke, kløgt og trosfrimodighed gennem sjove udfordringer.
🏗️ Byudvidelse & mission – Opbyg Salem og genskab kristne fællesskaber gennem spændende opgaver.
🤖 AI-genererede historier – Ingen undervisningstime er ens, da kunstig intelligens skaber nye kapitler hver gang!

Kristendomsundervisning med kunstig intelligens (AI), storylinepædagogik, bordrollespil og gamification.

Undervisningen bygger på historierne om de kristnes liv i kongeriget Salem. Disse historier skabes af AI og eleverne selv. Eleverne “bor” i grupper i Salems distrikter og er tilmeldt Gabriels akademi for unge kristne. Du bestemmer dagens tema, og AI skaber et kapitel som slutter med valgmuligheder. Efter dagens historie begynder Akademiet, hvor eleverne løser opgaver om kristendom og kristen tro for at få point til at udbygge de kristnes tilstedeværelse og indflydelse i Salem.
(se video om Salemkrøniken her til højre eller nederst på siden).

Brætspil med AI

Det er muligt at finde et brætspil frem, som kan supplere undervisningen om et bestemt emne, men hvorfor ikke, som en del af den spilbaserede undervisning, bruge brætspil som er specifikt designet som pædagogiske redskaber – og som ovenikøbet gør brug af AI til at gøre den verden, deltagerne præsenteres for, levende. På inspirationsdagen præsenteres Påskerejsen, som ved hjælp af brætspilsmekanismer og AI sender deltagerne ind i den bibelske påskeverden.

Du og dine medspillere er udsendt af Bibelmuseet for at samle de mest værdifulde genstande og beretninger fra påskeugen. Men pas på! I er ikke alene – andre tidsrejsende konkurrerer om de samme sjældne fund.

Samtidig har museet givet jer en særlig opgave: Tre gamle mysterier venter på at blive løst. I skal samle spor, tale med bibelske personer og dykke ned i historiens hemmeligheder.

✔️ Rejs gennem tid og sted: Fra Palmesøndag til Påskesøndag, fra Jerusalem til Betania – hvert træk bringer dig tættere på historien.
✔️ Samle og bytte kort: Find vigtige begivenheder, lokationer og rekvisitter, som du kan bruge i dit museum.
✔️ Løs mysterier: Stil spørgsmål, undersøg spor og samarbejd for at afsløre sandheden.
✔️ Spil online og offline: Tal med bibelske personer online (ved hjælp af AI) og find skjulte detaljer i historien.
(se video om Påskerejsen her til højre eller nederst på siden)

Vælg datoerne der passer dig bedst. Vælg gerne begge.
Din ressource/erfaring