2. søndag i fasten – 1. tekstrække
2. søndag i fasten – 1. tekstrække
Den kana’næiske kvinde
Vi skal lige blive lidt ved det første tema inden jeg vil tale om troen, som jeg vil bruge mest tid på. Israels hus Gud havde i det gamle testamente et bestemt folk, som han havde knyttet sig til og som han havde lavet en frelsesplan for. Nemlig jøderne. Det er det hele GT handler om.
Forberede jøderne.
Men Jesus er allerede i dagens tekst ved at forberede jøderne på, at frelsen ikke kun er for dem. Alene det at han er taget op til egnene omkring Tyrus og Sidon viser det, fordi det ligger nord for Israel i det nuværende Libanon, altså uden for Israels område. Det var hedningernes område, selv om der også boede jøder. Og det er også der han bliver konfronteret med den kana’anæiske kvinde, som jo var hedning. Det som sker med hende i denne historie er et forbillede for vores tro. Kvindens tro, den måde troen bliver til hos kvinden genkender vi mange gange i dag også. Kvinden her har sikkert haft et normalt liv med hus, mand og børn. Men så sker det, som sker en gang imellem for os. Kvinden kommer i nød. Hendes datter er besat af en ond ånd og hun føler sig hjælpeløs over for hende. Altså, det sker måske ikke lige, at vore børn bliver besat af en ond ånd, men det at vi en gang imellem kommer i nød – det kender vi godt. Men hendes nød får hende altså til at komme til Jesus.
Ret til SU, dagpenge og Guds barmhjertighed.
Vi begår ofte den fejl, at vi tror vi har ret til Guds barmhjertighed og tilgivelse, og at vi kan tage imod den når det passer os. Vi har fået et retskrav på Gud, ligesom vi har ret til at kommunen betaler vores skolepenge eller at vi har ret til SU under uddannelse eller dagpenge under sygdom og arbejdsløshed. Vi har et retskrav på, at Gud er der, når det passer os og vi har brug for ham.
Vi beder i nød (forsikring).
Sådan bruger vi også ofte Jesus. Vi beder til ham, når vi er i nød. Vi lader vore børn døbe for en sikkerheds skyld. Men Jesus vil ikke være en forsikring, som vi kan indbetale til en gang om året og så ellers kun bruge ham, når vi lige har brug for ham. Så har vi nemlig glemt, at vi har en meget større nød. At vi ikke bare har brug for redning i forskellige livssituationer, men at vi brug for den grundlæggende hjælp der giver os evigt liv. Vi har brug for Guds redning fra døden. Guds frelse. Døden, er det eneste, vi har ret til.
Vi har ingen krav.
Men Guds barmhjertighed, Gud redning, Guds tilgivelse får vi alene af nåde. Dvs gratis, fordi han ønsker at give os det. Det er ikke noget vi har krav på. Det er en gave, som gives os i kærlighed. Og vi kan modtage gaven ved troen på Jesus. Det ville Jesus også lære kvinden. Hun kom i nød og bad ham om at gøre hendes datter rask. Men han ville gøre hende opmærksom på, at det havde hun ingen krav på. Han ville skænke hende troen, så hun også blev redet fra døden. Så hun kunne tage imod redningen/frelsen fra Gud. Det gjorde han ved at sige til hende: “det ikke er rigtigt at tage børnenes brød og give det til de små hunde”. Børnene er det udvalgte folk, jøderne, som var arvinger til løfterne om frelsen. Hundene var jødernes betegnelse for hedningerne. Derfor havde han altså afvist hendes ret til noget som helst, fordi hun var hedning. Som hunden havde hun ikke ret til brødet, evangeliet. Men kvinden godtog ikke Jesu afvisning. Hun svarede: “Jo, Herre, for de små hunde æder da af de smuler, som falder fra deres herres bord.” Det der falder ned til hundene fra et dækket bord er alene noget som kommer, fordi en fra bordet kaster det ned til dem. Det er ikke noget de har krav på. Kvinden blev altså klar over, at hun ikke havde krav på noget fra Gud. Men alligevel bliver hun ved med at bede om det. Og det er et udtryk for tro. Derfor siger Jesus også: “Kvinde, din tro er stor”. Men troen er en svær størrelse. For hvad er det der giver mig troen? Jeg kan huske, at da jeg var teenager og var med i en Teenklub, legede vi nogle gange nogle sjove lege. En leg gik ud på, at alle teenagere skulle stå i en rundkreds på nær én, som skulle stå inde i midten. Den der var i midten fik bind for øjnene. Så skulle han holde armene ned langs siden og lade sig falde forover, til siden eller bagover. Vi andre som stod i rundkredsen skulle så gribe ham, så han ikke faldt og få ham op at stå igen. Men for at det kunne fungere, så måtte den der stod i midten have tillid til dem som stod rundt om. Den tillid han havde og fik var helt afhængig af dem som stod omkring ham. Svigtede vi bare én gang, så han faldt og slog sig, så blev han meget usikker og havde ikke tillid til at vi ville gribe ham igen. Men hver gang greb vi ham og rejste ham op igen og hver gang fik han større og større tillid til os. Han fik tillid ved at lære os at kende. Tro er netop tillid. Og sådan må vi have tillid til Kristus. Men vi kan kun få tillid ved at lære ham at kende. Ved at bede og læse i bibelen. Når vi er kommet så langt som kvinden, at vi lader os være helt afhængige af ham, så er troen stor. Vi kan ikke tro i os selv. Men i Jesus kan vi tro, fordi han giver os tro (tillid). Han vil bære os og rejse os op, når vi er ved at falde. Ligesom teenagerne i kredsen giver den i midten tillid.