Hvert faneblad præsenterer materialer fra spilproduktionerne – herunder PDF’er med regler, billeder af materialer, osv.
- Påskerejsen
- Bibeltid
- Juleboxen
- Bibelkamp
- Historiefortællingskort
- Salemkrøniken
Øverst kan du se “Sådan spiller du”-videoen.
Under videoen kan spillereglerne ses i PDF-udgave.
Før musen hen over PDF’en, så kan du bladre i siderne:
Spillereglerne til Bibeltid
(før musen over for at forstørre/mindske visningen):
PDF’en nedenfor er det komplette spil, med alle opgaver og løsninger:
Spillereglerne til Bibelkamp
(før musen over for at forstørre/mindske visningen):

Her er spillereglerne for Krøniken historiefortælling.
Før musen over for at forstørre/mindske PDF’en:
Velkommen til Salemkrøniken – et læringsunivers, der forvandler kristendomsundervisning til et spændende rollespil fyldt med mysterier, missioner og meningsfulde valg! 🚀

Hvad er Salemkrøniken?

Den overordnede struktur?
1: Historier fra Salem baseret på teologiske temaer, med test og prøver og udenadslære (AI og bordrollespil).
2: Akademiet (AI og gamification og byudvidelsesmekanisme).
3: Historiekort (gamification).
Salemkrøniken kort fortalt
Salem er et kongerige, som i århundreder var stærkt præget af kristendommen, men nu er der kun ruiner tilbage af kirkerne, og offentlig udøvelse af kristendom er forbudt. Salem minder om et middelalderrige, og der er ingen teknologiske bekvemmeligheder som telefoner, internet, biler, osv. Salem regeres af en konge, men reelt er det bystyret, der bestemmer, og byens avis, Nyhedsbladet, skriver gerne kritisk om både politik og religion. Den primære hovedperson er Gabriel, som er flygtet til Salem fra et naboland. Han har købt det store gods i udkanten af riget, og her leder han den hemmelige undergrundskirke Vejen.
Test og prøver og udenadslære
Eleverne skaber deres egne karakterer i Salem, og de defineres af Evner, Handlinger og Karakterstyrker (Åndens frugter fra Galaterbrevet). Et vigtigt element i Salem er Test, Prøver, inficering af Karakterstyrker (= nederlag og udfordringer i kristenlivet) og at disse infektioner afhjælpes med bibelvers og personlig applicering af indholdet i disse bibelvers.
I slutningen af hvert kapitels historie er der enten en Test eller Prøver (en serie af Tests). Et kapitel afsluttes med valgmuligheder, ligesom de velkendte “Create Your Own Adventure”-historier, og hver valgmulighed inkluderer test af en Evne.
Akademiet og opgaveark
Efter dagens historie begynder dagens opgaver i Gabriels Akademi: Deltagerne går i gang med at udbygge Salem og præge kongeriget med kristne værdier. Det kræver point, og disse point opnår deltagerne dels i løbet af historiefortællingen og dels ved at løse opgaver om kristendom og tro som har pointværdierne 100, 300, 500, 700 og 1000. Når en gruppe har opnået et bestemt antal point, får de lov til for eksempel at bygge et hospital i et af Salems fire distrikter.
Alle opgaverne dannes af kunstig intelligens (AI), og AI vælger, om eleverne rent faktisk får en opgave eller om de bliver præsenteret for en dialog med en person fra Salem. Disse dialoger handler om kristen tro, og efter 4 spørgsmål/svar får gruppen 700 point.
Teologi og undervisningstemaer
Rammen omkring undervisning ved hjælp af Salemkrøniken er historiefortælling og gamification, og du bestemmer, hvilke temaer eleverne skal undervises i. Hvis du en dag fx vælger temaet “forsoning” eller “de ti bud”, sørger AI for at skabe historier, som foregår i Salem og omhandler det ønskede emne. Det samme gælder opgaverne i Akademiet: Eleverne vælger en sværhedsgrad, og AI skaber opgaver inden for alt, der har med kristen tro at gøre – fx opgaver om Jesu lignelser, bøn, skabelse, forsoning, påske, gudstjeneste, osv. Du skal blot sørge for at have materialerne klar til at udføre opgaverne (pap, papir, lim, saks og den slags).